Akumulatory AGM & EFB
Źródło: Freepik
Współczesne pojazdy
Restrykcyjne normy obowiązujące w Unii Europejskiej wynikające z konieczności ograniczenia emisji CO2 , oraz wymagania konsumentów bardzo wyraźnie wpłynęły na rozwój technologii motoryzacyjnych w ostatnich latach. Ekologiczne systemy wspierające oszczędzanie paliwa, odzysk energii hamowania, niższy poziom CO2 (system start – stop) czy też rozwiązania służące komfortowi i bezpieczeństwu : podgrzewane fotele, elektryczne otwieranie drzwi i szyb, łączność, klimatyzacja, czy oświetlenie wewnętrzne wymuszają dużo większe zapotrzebowanie na energie. Instalacja elektryczna wyposażona w nowoczesne systemy obsługuje znaczenie więcej komputerów i urządzeń elektronicznych niż w autach sprzed dwóch dekad. W pojazdach wymagających zasilanie wielu wymagających systemów konieczne staje się zastosowanie akumulatorów bardziej wydajnych oraz odpornych na częste cykle ładowania i rozładowania.
Technologie AGM (Absorbent Glass Mat) oraz EFB (Enhanced Flooded Battery) zawierają szereg rozwiązań które zapewniają pokrycie zapotrzebowania na energie przy równoczesnej odporności na pracę cykliczną. Koncern Exide wprowadził po raz pierwszy na europejski rynek akumulatory AGM w 2004 roku oraz EFB w 2008 roku (nazwa zdefiniowana w 2012 roku). Mimo iż w 2018 roku większą część pojazdów napędzały tradycyjne układy, dostrzega się co roku procentowy wzrost pojazdów z systemem start – stop.

Islandię, Liechtenstein, Szwajcarię i Norwegię
Akumulatory AGM
Technologia AGM to rozwiązanie dla pojazdów posiadających wiele odbiorników prądów i zaawansowanych systemów zarządzania energią. Elektrolit związany jest w matach z włókna szklanego które znajdują się między płytami dodatnimi i ujemnymi. Zapewnia to ochronę przed wyciekiem elektrolitu oraz przekłada się na dłuższą prace cykliczną. Akumulatory tego typu posiadają mniejsza oporność wewnętrzna, co przyspiesza proces ładowania i poboru prądu. Charakteryzują się większą odpornością na głębokie rozładowania oraz dłuższą żywotnością. Dedykowany przeważnie do dużych pojazdów (SUV, VAN) z systemami start-stop oraz bogatym wyposażaniem.
Akumulatory EFB
W akumulatorach EFB płyta dodatnia pokryta jest warstwą poliestru, a kraty ujemne są grubsze co skutkuje wyższa odpornością na korozje oraz uszkodzenia mechaniczne (wstrząsy, drgania). Technologia EFB cechuje się dłuższą żywotnością w przypadku cyklicznego ładowania i rozładowania w porównaniu do akumulatorów konwencjonalnych i zapewnia pewny rozruch w ekstremalnych temperaturach. Akumulatory tego typu stosuje się w małych i średnich pojazdach z systemem start-stop, oraz w autach bez systemu start-stop z wieloma odbiornikami prądu, w pojazdach intensywnie eksploatowanymi (np. taksówki, pojazdy użyteczności publicznej) a także dużymi silnikami wymagającymi większej mocy rozruchowej.
Akumulatory wspomagające
W pojazdach wyposażonych w system start-stop poza głównym akumulatorem rozruchowym, stosowane są również akumulatory wspomagające o zdecydowanie mniejszej pojemności. Ich celem jest zapewnienie stabilnego poziomu napięcia i ochrona obwodów elektronicznych podczas spadków napięć, gdy chwilowo jest konieczny wyższy pobór prądu. Dzięki absorpcyjnej macie szklanej (AGM) wykazują się wysokimi osiągami pracy cyklicznej.

Adaptacja akumulatorów AGM i EFB
Producenci pojazdów dla zapewniania prawidłowego i stabilnego funkcjonowania pojazdu zalecają wymianę akumulatora w tej samej technologii w której był zamontowany na pierwsze wyposażenie. Akumulator AGM wymienia się na AGM, natomiast akumulatory EFB na EFB. Standardowy akumulator nie spełnia wymagań pojazdów wyposażonego w system start-stop i nie zapewni prawidłowego funkcjonowania wszystkich funkcji komfortu i bezpieczeństwa. Do najczęstszych skutków montażu tradycyjnego akumulatora z w pojedzie z systemie start-stop można wymienić :
– pogorszenie komfortu jazdy
– nieprawidłowe funkcjonowanie systemy start-stop
– utrata gwarancji
– ryzyku wycieku kwasu z akumulatora
– ryzyku wybuchu akumulatora
Ponadto aby uniknąć całkowitego restartu niektórych systemów w trakcie wymiany akumulatora i ich ograniczonego funkcjonowania zaraz po wymianie – konieczne jest podtrzymanie napięcia. Po montażu akumulatora często konieczna jest adaptacja nowego akumulatora oraz skasowanie ewentualnych błędów w systemie pokładowym pojazdu. W naszym zakładzie znajdą Państwo ofertę akumulatorów AGM, EFB oraz wspomagających a także dokonają wymiany oraz adaptacji nowego akumulatora według wyżej opisanych zaleceń.